czwartek, 11 lutego 2010

Powtórka z rozrywki


Katarzyna Miller - psychoterapeutka, filozofka i poetka – wraz z Tatianą Cichocką – dziennikarką –"rozbierają" znane wszystkim w naszej kulturze baśnie, czytając je na nowo, odnajdując treści i znaczenia aktualne dzisiaj, zaskakująco żywe i współczesne. Otrzymujemy baśnie czytane i odkrywane w świeżym, dorosłym języku.

Pierwowzór tych rozmów stanowi cykl To nie bajka, drukowany na łamach “Zwierciadła”. Wydanie książkowe jest ich znacznie obszerniejszą wersją.

Alibaba i czterdziestu rozbójników – Być i mieć

Alladyn – W poszukiwaniu wewnętrznego światła

Brzydkie kaczątko – Szkoła dziobania

Czerwony kapturek – Świat według lolitki

Głupi Jaś – Pochwała głupoty

Jaś i Małgosia – Witaj w McŚwiecie

Kopciuszek – Pantofelek w rozmiarze 42

Królewna Śnieżka – Świat jest pełen krasnoludków

Królowa Śniegu – Moc jest w nas

Księżniczka na ziarnku grochu

Mała syrenka – Setki miraży

Sinobrody – Ciemna strona mocy

Szewczyk Dratewka – Konkurs piękności męskiej

Śpiąca królewna – Dar trzynastej wróżki

...i wiele innych

K: Zaproponowałam ci, żebyśmy porozmawiały o Alibabie, bo miałam ochotę na dużą ilość męskiej energii. Czterdziestu rozbójników – mmm. Ale kiedy przeczytałam tę bajkę na świeżo, odkryłam, że, prawdę mówiąc, jest jej tam zaskakująco niedużo. Dominuje znowu dobra babska energia.

T: Dziwne, prawda? Też mnie to uderzyło.

K: Ale przyszło do mnie takie zdanie: To jest baśń o tym, że łatwiej coś zdobyć niż utrzymać… Zobacz, Alibaba znajduje jaskinię pełną skarbów, a potem ma z tego powodu same kłopoty.

T: To prawda, a przecież nie szuka żadnego skarbu. Jest tylko we właściwym miejscu o właściwej porze. Przypadkiem słyszy zaklęcie, które otwiera skarbiec. Bierze więc trochę pieniędzy. I tak zaczynają się jego kłopoty. Od tej pory wisi nad nim groźba śmierci. Rozbójnicy chcą go zabić, bo odkrył tajemnicę Sezamu.



Czytałam tę książkę w szpitalu, wróciłam do niej dzisiaj w nocy, ciekawa jak zmienilo sie moje postrzeganie pod wplywem ostatnich lektur... nie rozczarowalam się!
Uwielbiam książki, z których za każdym podejciem znajduję cos zupelnie nowego...

Brak komentarzy: